Wil je voor jezelf beginnen? Dan ga je een spannende tijd tegemoet. Je krijgt namelijk niet iedere maand meer een vast bedrag uitgekeerd, maar je moet zelf zorgen dat er brood op de plank komt. Vandaar dat veel beginnende ondernemers zich in de beginfase vooral richten op het vinden van klanten. Ondanks dat je niet zonder klanten kunt, moet jij je hier niet volledig op focussen. Er zijn namelijk ook nog andere dingen die je moet regelen. Om te voorkomen dat je zaken over het hoofd zet, zetten wij hier een aantal zaken op een rijtje die je goed geregeld moet hebben voordat je een eigen bedrijf begint.
Verzekeringen
Een eigen bedrijf beginnen brengt risico’s met zich mee. Het is belangrijk om je zo goed mogelijk in te dekken tegen deze risico’s. Helaas nemen veel beginnende ondernemers hier een loopje mee. Dit komt vooral doordat ondernemers niet verwachten dat ze arbeidsongeschikt raken, betrokken raken bij een conflict of aansprakelijk worden gesteld voor schade. Toch is deze kans een stuk groter dan je denkt. Daarom is het verstandig om je hiervoor te verzekeren.
Omdat zakelijke verzekeringen niet verplicht zijn, zijn er ondernemers die zich niet verzekeren. Dit is een optie, maar besef je wel dat je op deze manier (veel) risico loopt. Ben je niet verzekerd voor bedrijfsaansprakelijkheid en stelt een klant je aansprakelijk voor schade die je tijdens het werk veroorzaakt? Dan moet je de kosten zelf vergoeden. Dit is niet het geval als je een aansprakelijkheidsverzekering als zzp’er afsluit.
Naast een aansprakelijkheidsverzekering is een arbeidsongeschiktheidsverzekering ook aan te raden. Dit is weliswaar één van de duurste zakelijke verzekeringen, maar je kunt er ook veel profijt van hebben. Als je verzekerd bent voor arbeidsongeschiktheid heb je namelijk recht op een uitkering als je door ziekte, een ongeval, zwangerschap of burn-out niet kunt werken. Daarnaast raden wij je aan om ook een zakelijke rechtsbijstandverzekering in overweging te nemen. Deze verzekering dekt de kosten voor juridische hulp bij een conflict met een klant, leverancier of medewerker.
Pensioen
Wanneer je in loondienst werkt, houdt je werkgever iedere maand een deel van je salaris in om pensioen op te bouwen. Als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt, komt dit geld vrij. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor de opbouw van pensioen. Vandaar dat het verstandig is om hierover na te denken voordat je voor jezelf begint. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je als ondernemer pensioen op kunt bouwen. Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden bij een pensioenfonds, maar het is ook mogelijk om zelf iedere maand een bedrag opzij te zetten voor je oude dag. Daarnaast kun je bij sommige banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen lijfrente opbouwen.
Administratie
Heb je verzekeringen afgesloten en weet je hoe je pensioen op wilt bouwen? Dan ben je er nog niet. Je moet namelijk ook een administratie opzetten als je voor jezelf begint. Als ondernemer ben je namelijk wettelijk verplicht om alle gegevens die je over je bedrijf vastlegt – zowel op papier als digitaal – te bewaren. Bedrijven moeten hun administratie minimaal zeven jaar bewaren. Reden genoeg om alvast een administratie op te zetten voordat je daadwerkelijk begint met ondernemen. Op deze manier wordt boekhouden een stuk makkelijker. Je kunt je administratie eventueel ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant als jij je hier zelf niet mee bezig wilt houden.