Vrouwen in gamen

Vrouwen in gamen

Vrouwelijke gamers maken een aanzienlijk en steeds groter deel uit van de spelersbasis in de gamewereld. Bijna driekwart van alle vrouwen speelt videogames en van deze gamers speelt bijna acht op de tien minstens wekelijks videogames of waagt een gokje bij online casino’s met bonussen. Deze groei is een indicatie van serieuze consumentenparticipatie en biedt echte kansen voor merken om vrouwen in gaming te promoten.

Gamingvoorkeuren van vrouwen

Vrouwelijke gamers zijn een krachtige demografie binnen de wereld van videogames en worden vaak ondergewaardeerd. Het genuanceerde gamegedrag van vrouwen geeft grote kansen voor merken om te groeien.

Algemene participatietrends

Mobiel gamen is populair onder vrouwelijke gamers. Van de beschikbare platforms, namelijk mobiel, pc en console, is mobiel het meest aantrekkelijk. Bijna zeven op de tien vrouwelijke gamers beschouwen hun mobiele apparaat als hun primaire gameapparaat, vergeleken met zes op de tien in het algemeen (alle demografieën). Als we dieper kijken, spelen vrouwen veel vaker puzzel-, trivia- of woordspellen dan mannen. Met drukke schema’s en de behoefte aan opties om onderweg te gamen, profiteren vrouwen van de touch tap-and-go-stijl van gamen die mobiel biedt.

Vrouwen, met name jongere vrouwen, houden graag vast aan wat ze kennen als het gaat om hun gamevoorkeuren. 61% van de vrouwen tussen de 18-34 jaar koopt liever videogames in genres die ze leuk vinden, tegenover slechts de helft van de mannen in dezelfde leeftijdscategorie. Beschikbaarheid op hun gekozen platform is ook een sterkere drijfveer voor vrouwen. Vrouwelijke gamers proberen vaak eerder games van merken die ze herkennen, waardoor het belangrijk is voor merken om gerichte marketing en reclame te bieden die deze demografie bereikt.

Vrouwen in eSports

Ondanks dat vrouwen bijna net zoveel gamen als mannen, zijn de meeste eSports-spelers mannen. Er zijn initiatieven die vooruitgang boeken in het aanpakken van ongelijkheid, zoals de Equal eSports Cup in Duitsland en FAMEHERGAME, dat als doel heeft om wereldwijd kansen te creëren voor vrouwen in FIFA-voetbalwedstrijden. Het favoriete game genre van vrouwen is rollenspellen (RPG’s) en aangezien minder vrouwen dan mannen het erover eens zijn dat eSports-spelers goede rolmodellen zijn, is er meer kans om professionele vrouwelijke gamers te promoten in genres zoals RPG.

Zowel mannen als vrouwen geloven dat mannen meer worden aangemoedigd en meer steun krijgen in eSports. Onderliggende toxiciteit rond de deelname van vrouwen aan de game-industrie kan een hoofdoorzaak zijn. Om dit aan te pakken, zijn er eSports-teams en -competities speciaal voor vrouwen ontwikkeld. Het creëren van een veilige omgeving is een goede manier om de deelname van vrouwen aan eSports aan te moedigen, maar sommige mensen zeggen dat het de onderliggende problemen voor vrouwen in de game-industrie niet oplost.

Aanpakken van uitdagingen in de game-industrie

De game-industrie heeft nog steeds verbeterpunten om het landschap voor vrouwelijke gamers te verbeteren. Volgens het Women and Gaming verslag van Mintel worden vrouwen geconfronteerd met een cultuur in videogames die onwelkom kan zijn en waar intimidatie voorkomt. Het kiezen van inclusieve gemeenschappen of het gebruiken van privacy-instellingen die negatieve interacties beperken, kan helpen om vrouwen te beschermen tegen toxiciteit in de gamewereld. Belangrijk is dat het rapport onthult dat online intimidatie niet de belangrijkste barrière is voor gamen voor vrouwen. Toch moeten merken elk gedrag aanpakken dat deelname ontmoedigt.

Vrouwen maken hun gamerstatus ook minder snel bekend. Minder dan een derde van alle vrouwen, beschouwt zichzelf als “games” en bijna 80% heeft het niet over deze hobby met anderen. Vrouwen die worden geconfronteerd met uitdagingen in de industrie, geven er mogelijk de voorkeur aan om videogames te zien als een persoonlijke ervaring. Aangezien vrouwen gamen meer zien als een manier om te ontspannen dan andere demografieën, zijn ze mogelijk minder geïnteresseerd in de bredere gemeenschap.

Toch moeten gamebedrijven erkennen dat het maken van gamen tot een gastvrije omgeving voor vrouwen betekent dat ze bijna de helft van de spelers in de game-industrie moeten ondersteunen en betrekken.

Wat kunnen merken doen om vrouwen in gamen te promoten?

Het aantal vrouwen dat gamet, neemt toe. Aangezien de meerderheid van de vrouwen verwacht in de komende vijf jaar videogames te spelen en alle gamers over het algemeen verwachten in de toekomst meer te spelen, kunnen merken bewust proberen om vrouwen in de game-industrie tegemoet te komen. Er zijn al initiatieven gaande, die een geweldig startpunt vormen voor merken die dit voorbeeld willen volgen. Maar er moet nog veel gebeuren.

Het creëren van een gelijke omgeving voor vrouwen zal belangrijk zijn om toekomstige deelname te stimuleren en het verbeteren van de representatie is een manier om dit te doen. Mensen met invloed op game-ontwikkeling kunnen de creatie van vrouwelijke personages aanmoedigen om diepgang en een centrale rol te bieden. Merken kunnen ook vrouwelijke eSports-spelers en streamers sponsoren en zo rolmodellen creëren voor de jongere vrouwen die de game-industrie in de toekomst vorm zullen geven. Vrouwen zijn ongetwijfeld krachtige gameconsumenten en merken die dit erkennen, zullen in de toekomst een goede positie hebben.

De redactie van Vrouw & Passie plaatst regelmatig informatieve artikelen over verschillende thema's. De thema's lopen uiteen van werk en gezondheid tot aan ondernemende vrouwen. We stellen onze artikelen met zorg samen en hopen onze bezoekers te inspireren.