De mode-industrie is een dynamische sector die continu evolueert en waar trends komen en gaan. Door de constante cyclus van ‘dit kan wel’ en ‘dit kan niet’ gaan er zoveel producten op de markt die maar voor korte duur worden gewaardeerd. Als fabrikant wordt het dus steeds moeilijker om te reageren op alle circulerende trends en dit zal niet snel veranderen. Terwijl we vooruitkijken naar 2025, zien we ook weer enkele modetrends die naar verwachting hun glans zullen verliezen en plaats zullen maken voor nieuwe stijlen. In dit blog bespreken we een paar trends die in 2025 waarschijnlijk op hun retour zijn: van de flashy ‘logomania’ tot aan mini-tassen.
Minder is altijd meer: logomania
De trend waarbij kledingstukken bezaaid zijn met opvallende merklogo’s heeft jarenlang de modewereld gedomineerd. In vele landen waar materialisme een van de belangrijkste zaken is, wordt dit nog steeds als populair gezien. Maar in 2025 kunnen we een verschuiving van logomania verwachten naar meer subtiliteit en verfijning. De huidige consument wordt namelijk steeds bewuster van hun modekeuzes, zeker als het gaat om de invloed hiervan op het milieu. Hierbij komt dus ook meer simpliciteit bij kijken, waardoor consumenten meer gaan zoeken naar tijdloze en minimalistische ontwerpen. De overdaad aan logo’s zal meer gezien worden als minder stijlvol: kleinere, discretere branding zal ervoor zorgen dat logomania achtergelaten wordt.
Terug naar de basis
Streetwear is jarenlang altijd een van de populairste kledingstukken geweest in de modewereld, maar in 2025 zal de enorme invloed van deze kledingstijl verdwijnen. De markt raakt namelijk verzadigd en steeds meer zien we dat klassieke en tijdloze stijlen weer in opkomst zijn. De vraag naar zulke verfijnde kleding groeit, omdat consumenten nu steeds meer op zoek zijn naar kledingstukken die langer meegaan en bij alle soorten outfits passen. Denk bijvoorbeeld aan simpele shirts bedrukken, sneakers die bij alle gelegenheden gedragen kunnen worden of jurkjes in elegante silhouetten. Streetwear zal echter niet volledig verdwijnen, maar het zal meer een bescheidener rol gaan spelen op de catwalks.
Mini tassen zijn klein, maar niet fijn
Hoewel minitasje altijd als een schattig en trendy item wordt gezien, blijft hun functionaliteit zeer beperkt. In 2025 zullen mensen hoogstwaarschijnlijk dus afscheid nemen van deze modieuze accessoires. Sinds de pandemie is er steeds meer een nadruk geweest op trendy accessoires, maar wel als ze praktisch nuttig zijn. Functionaliteit en comfort staat voorop, waardoor consumenten dus nu meer op zoek zijn naar tassen met meer ruimtes. Denk bijvoorbeeld aan tassen die ruimte bieden voor alledaagse benodigdheden, zoals een toilettas, laptops en waterflessen. De vraag naar ruimere en stijlvolle tassen zal mini-tassen naar de achtergrond verdringen, waardoor ze misschien zelfs grotendeels uit de mode-industrie zullen verdwijnen.