De wereld van betalingen is de laatste jaren ontzettend veranderd. Waar je vroeger gewend was om altijd contant geld op zak te hebben, gebeurt dat nu zelden. De markt van mobiel betalen is één van de snelst groeiende online markten. Momenteel is iDeal overduidelijk de koploper bij allerlei betalingen: 53% van de betalingen wordt gedaan met iDeal, zo meldt eCommerce Payment Monitor. Toch is het niet verbazingwekkend dat ook alternatieven als paddestoelen uit de grond schieten. Daarom verwachten experts dat het niet lang duurt voordat concurrenten van iDeal de toppositie hebben overgenomen. Benieuwd wat de grootste concurrenten van iDeal zijn? Wij bespreken het.
Apple Pay
Het gemakt van kunnen betalen met je telefoon, bijvoorbeeld wanneer je bij een supermarkt staat en je portemonnee inclusief pinpas helemaal onderaan je tas ligt, is volgens Apple precie het probleem wat zij op gaan lossen. Dankzij deze betaalservice kunnen consumenten betalen via NFC, dat is een technologie wat ook veel gebruikt wordt bij methodes van contactloos betalen. Ook online kan Apple Pay veel groeien: als straks een consument online een betaling wil voltooien, hoeft hij zijn vingerafdruk maar te scannen en kan de betaling al voltooid zijn.
Masterpass
Mastercard, die je kent van de creditcards, heeft een systeem ontwikkeld waarmee ze wel eens flink populair zouden kunnen worden. Ze willen er namelijk voor zorgen in samenwerking met banken dat een MasterPass ervoor zorgt dat zowel een debitcard als de normale pinpas gebruikt kunnen worden als creditcard bij online transacties. De fysieke betaalpassen zouden in dat geval echter wel eerst geschikt gemaakt moeten worden hiervoor. Betaalpassen beschikken net als creditcards over een PAN-nummer, maar waar deze bij creditcards op de pas is gedrukt, is dit bij betaalpassen (nog) niet zo. Hoewel de betaalmethode in België en Engeland al heel groot is, valt dat tot op heden in Nederland nog wel mee.
Mollie
Onlangs publiceerde Trouw een interessant interview met Adriaan Mol de oprichter van de betaaldienst Mollie. Hoewel Mollie ooit begon als een ideetje van een jongvolwassene, is het nu een bedrijf wat meer dan een miljard euro waard is. Mollie is dus een Nederlands (Amsterdams) bedrijf en werkt al samen met grote namen als Deliveroo en Unicef. Mollie heeft al bijna honderdduizend klanten en mag zich daarmee tot één van de grootste betaaldiensten van Europa rekenen. Mollie ontstond eigenlijk omdat Mol een betaling met iDeal deed, maar erachter kwam dat dat nog niet zo soepel liep als hij had verwacht. Hij dacht ‘dat kunnen wij beter’.
Toekomst iDeal
iDeal blijft vernieuwen en hoopt zichzelf hiermee prominent in de markt te houden. Onlangs kregen ze zelfs een nieuwe CEO, en over 2020 hadden ze betere cijfers dan ze in eerste instantie hadden verwacht. Dat geeft dus goede hoop voor de toekomst. Toch zal de tijd uitwijzen hoe het daadwerkelijk zal verlopen.