Elektrische voertuigen (EV’s) zijn in een paar jaar ontzettend populair geworden. Zo populair dat de gemeentelijke laadpunten in veel steden niet meer toereikend zijn. Een flink aantal bezitters van een EV kiezen er dan ook voor om hun eigen laadpalen aan te schaffen, en veel ondernemers met een elektrisch wagenpark hebben die stap al gezet. Als je ook interesse in een eigen laadpunt hebt, dan loont het om de verschillende opties te vergelijken.
De ene laadpaal is de andere niet, en dat geldt ook voor de leveranciers en installateurs ervan. Wil je zelf een laadpaal laten installeren? Dan is het goed om met de volgende zaken even rekening te houden.
De verschillende soorten laadpalen
De eerste keuze heb je bij het beslissen over welk type laadpaal je wilt. Laders voor thuis zijn in principe altijd zogenaamde AC-laders, die meerdere uren over hun werk doen. Bedrijven kunnen ook kiezen voor de snellere DC-laders, die een enkele EV binnen een uur grotendeels van stroom voorzien. Dan heb je nog de keuze uit laadpunten die één, twee of méér voertuigen tegelijk kunnen opladen. Een laadpunt dat verschillende voertuigen tegelijk kan bedienen is natuurlijk een uitkomst voor de ondernemer die zijn wagenpark elektrisch wil maken.
Vergelijk de kosten
Hoe moderner een laadpunt is, hoe duurder hij vaak is. Daar staat tegenover dat een duurdere paal ook sneller, duurzamer en gebruiksvriendelijk is dan een ouder model. Een nieuwer laadpunt heeft bijvoorbeeld ingebouwde bescherming tegen piekstroom, V2G-technologie waarmee hij als thuisaccu kan dienen, en de mogelijkheid om hem op de meterkast aan te sluiten zonder dat die eerst aangepast hoeft te worden. Een hypermoderne paal kan dus veel moois toevoegen aan je laadpunt – maar als je goedkoop uit wil zijn, kies dan voor een minder trendy, ouder model.
Denk na over de waarde van extra functies
Omdat deze markt competitief is en zich snel ontwikkeld, voegen leveranciers maar al te graag extra snufjes aan hun laadproducten toe. Een nieuwer laadpunt kan bijvoorbeeld gebruik maken van Dynamic Load Balancing technologie die de laadstroom slim verdeelt over de beschikbare voertuigen. EV’s waarvan de batterij bijna leeg is, krijgen dan voorrang op auto’s die al grotendeels opgeladen zijn. Verder kunnen systemen met overzichtelijke kleurendisplays, zoals de bekende Eve Single Pro Line, een uitkomst zijn. En palen met een speciale app bedien je gewoon via je smartphone, waarbij je ook handige informatie over je energieverbruik terugvindt.
Zelf installeren of uitbesteden?
Een volledig nieuw laadpunt kan in principe gewoon via de meterkast buiten je huis worden aangebracht. En in de meeste situaties kan je dat zelf doen, als je een beetje handig bent. Bij een gloednieuwe laadpaal, zeker als die voorzien is van de modernste technologie, doe je er vaak beter aan om de installatie uit te besteden aan de leveranciers of aan een derde partij. Vergelijk de aanbiedingen daarvoor goed: sommige bedrijven bieden dure laadpalen met een goedkope installatie en vice versa!
Ontdek de subsidies voor laadpalen
Het kopen en (laten) installeren van een eigen laadpunt voor je EV kan extra interessant worden door subsidies. In eind 2023 zijn er geen landelijke subsidies vanuit de overheid – maar die situatie kan natuurlijk zo maar veranderen. Wél geven diverse gemeentes en steden tegemoetkomingen voor het aanschaffen van een laadpunt. En er zijn andere subsidies van kracht voor de aankoop van een elektrische laadpaal. Ga dus na op welke steunpotjes je recht hebt, en het nemen van een eigen laadpunt kan zo maar eens financieel een stuk aantrekkelijker blijken.