Word je gek als vrouw van de eeuwigdurende discussie of jij als vrouw meer schade rijdt als die mannen? Dan hebben wij een leuk onderzoek voor je.
Wanneer het op vrouwen aankomt dan zijn er enorm veel vooroordelen. Vooral wanneer we het gaan hebben over autorijden. Vrouwen zouden niet kunnen inparkeren, ze zouden heel onzeker zijn op de weg en vrouwen zouden veel minder goed risico’s kunnen inschatten. Maar na onderzoek is gebleken dat daar helemaal niets van waar is. Vrouwen zijn achter het stuur verantwoordelijker, betrokken bij minder zware ongelukken en rijden minder boetes.
De statistieken op een rij
Mannen lopen gemiddeld gezien ergere verwondingen op wanneer ze een ongeluk maken. Vrouwen rijden een stuk voorzichtiger en zien sneller het gevaar in.
- 34% van de vrouwen zijn zwaargewond tegenover 66% van de mannen.
- 44% van de vrouwen zijn lichtgewond tegenover 56% van de mannen.
- 23% van de vrouwen zijn dodelijk slachtoffer tegenover 77% van de mannen.
Een ongeluk zit natuurlijk altijd in een kleine hoek. En het kan zijn dat jij keurig rijdt, maar iemand anders je van de weg afrijdt. Wanneer je dan aan het werk was en geen goede arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt afgesloten ben je de pineut. Dus zorg altijd dat je goed verzekerd bent.
Waarom een arbeidsgeschiktheidsverzekering?
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering sluit je vaak af als ondernemer. Als zzp’er krijg je namelijk niet doorbetaald wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt, en hierdoor niet meer kan werken. Daarom is er een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) in het leven geroepen voor onder andere ondernemers.
Je betaalt eigenlijk net als bij iedere verzekering een bepaalde premie voor je AOV. Deze wordt vaak berekent op basis van fysieke- en/of stressklachten. Maar ook je leeftijd en het risico op ziekte en/of ongelukken. Iemand die dagelijks veel in de auto zit zal bijvoorbeeld een hoge premie betalen dan iemand die een thuiskantoor heeft. Het is heel raadzaam om ten alle tijden als ondernemer een AOV af te sluiten.
Minder vaak betrokken bij letselongevallen
Het maakt niet uit of de vrouw nu in de auto zit of niet. Zelfs wanneer vrouwen als passagier op straat lopen of op de fiets zitten zijn ze minder vaak het slachtoffer. Maar 43% van de verkeersslachtoffers zijn vrouwen. Wanneer je het over alleen bestuurders hebt dan wordt dit slechts 37% van de vrouwen. Helaas zien we wel dat dodelijke bijrijders vaker vrouwen zijn. Dit komt waarschijnlijk omdat mannen sneller achter het stuur zitten wanneer man en vrouw samen zijn.
Leeftijd maakt geen verschil
Goed is om te weten dat het niet uitmaakt welke leeftijd de vrouw heeft. Zo kijken we in alle categorieën. Van jongeren tot dertigers maar ook ouderen. Vrouwen zijn minder vaak betrokken bij ongevallen dan mannen.
Minder boetes voor de vrouw
We noemden het al even. Maar de vrouw rijdt met meer verstand. Dit wil zeggen dat de vrouw wel een paar keer nadenkt voordat ze te hard gaat rijden. Hierdoor rijden vrouwen ook veel minder boetes. Mannen grijpen 2/3 van alle boetes die jaarlijks de deur uitgaan. Wanneer we het hebben over veroordelingen door de rechtbank, dan gaat dit percentage voor de man verder omhoog. Zo worden ¾ van de mannen veroordeeld door de rechtbank ten opzichte van vrouwen.
Conclusie
Je kan nu denken. Ja, maar vrouwen die zitten ook minder achter het stuur. In deze onderzoeken is hier ook rekening mee gehouden. Zo zijn mannen gewoon minder bewust van risico’s en lopen hierdoor ook sneller het risico op een ongeval. Vrouwen gedragen zich netter ten opzichte van andere weggebruikers en tonen meer respect. Waar 90% van de mannen weleens een andere weggebruiker heeft uitgescholden, geldt dan niet voor de vrouw. Dus de volgende keer nog even achter je oren krabben bij wie je nu liever naast in de auto wil zitten.