Droom jij er altijd al van om je eigen souvenir winkeltje te beginnen met leuke spulletjes? Wanneer je dit wil verwezenlijken komt hier nogal wat bij kijken, maar dat maakt het niet minder leuk. Wacht daarom niet langer! We helpen je in deze blog op weg met het opstarten en geven je een aantal tips.
Waar ligt je passie?
Als we spreken over het openen van je eigen winkeltje kan dit heel breed opgevat worden. Er zijn namelijk zoveel verschillende manieren en producten. Zo denk je misschien direct aan een fysieke winkel in de stad, maar je zou ook een webshop kunnen starten. Wat wil je aanbieden? Accessoires, sieraden, gadgets, etc.
Kortom, kijk dus eerst wat je zelf graag wilt aanbieden en op welke manier je dat het liefst doet. Op deze manier sta je echt achter je business en blijft het ook leuk om te doen.
Wie is je doelgroep?
Nu je weet wat je wil verkopen is het belangrijk om te kijken of hier ook een doelgroep voor is. Want uiteindelijk wil je ook iets verkopen. Kijk dus welke mensen jouw producten interessant vinden. Als je dit eenmaal in kaart hebt weet je ook hoe je deze doelgroep kan bereiken en overtuigen.
Wat wil je verkopen?
Heb je ondertussen al een idee wat je wil verkopen? Mooi! Vaak zien we dat kleine winkeltjes profijt hebben van een breed assortiment, daarom hebben we een aantal voorbeelden opgesomd die je kan toevoegen aan je assortiment:
· Bekers en/of mokken: Een van de meest verkochte items in een souvenirwinkel zijn mokken en bekers. Daarom is het perfect op deze producten toe te voegen aan je assortiment.
· Verschillende soorten tassen: Tassen doen het altijd goed in een winkeltje. Zo kun je bijvoorbeeld canvas tassen bedrukken met een uniek design. Canvas tassen zijn namelijk populair onder jongeren en zie je steeds vaker terug komen bij winkelend publiek.
· Kantoorartikelen: Wanneer je een grote doelgroep wilt aanspreken zijn kantoorartikelen goede items om toe te voegen aan de collectie. Omdat dit een hele brede categorie is kun je ook alle kanten op met de producten.
· Stickers: Stickers heb je in vele soorten en maten. Zo is het leuk om standaard stickers te hebben maar je kan ook zelf ronde stickers drukken. Dit is een origineel item wat niet veel winkels aanbieden.
Promotie is ontzettend belangrijk
Hoe zorg je er nu voor dat je de aandacht krijgt van je doelgroep? Je wil tenslotte zoveel mogelijk verkeer naar je (web)winkel. Social media speelt hier de laatste jaren een grote rol in. Door goed in te spelen op wat je doelgroep wil trek je de aandacht en is de kans op meer traffic groter. Steek daarom genoeg tijd en aandacht hier in!